Europcar är ett Parisbaserat biluthyrningsföretag som ägs av det franska investeringsföretaget Eurazeo, efter försäljningen av Volkswagen-koncernen i juni 2006. Företaget grundades i Paris 1949. Europcar driver idag en flotta på över 200 000 fordon på 2 825 platser i 143 olika länder som täcker Europa, Nordamerika, Mellanöstern, Afrika, Latinamerika, Indiska oceanen, Karibien och Asien och Stillahavsområdet.
Europcar implementerar en målinriktad varumärkesstrategi, som bygger på att öka sitt erbjudanden inom sina Europcar®- och InterRent®-varumärken, för att stödja tillväxten i affärsvolymen och öka synligheten bland befintliga och potentiella kunder.
Under 2012 lanserade koncernen ett omfattande omvandlingsprogram, som kallas "Fast Lane", för att öka gruppens närvaro på marknaden och bana väg för övergången från ett fordonsföretag till en mobilitetsoperatör och ytterligare förbättra sin operativa kvalitet. Detta pågående omvandlingsprogram har lagt grunden för en hållbar och lönsam tillväxt.
Att förbättra IT-systemet för att bättre stödja utvecklingen av nya serviceerbjudanden och utveckla lösningar som motsvarar nya mobilitetspraxis genom intermodala lösningar. Följaktligen har koncernen de senaste åren omorganiserat och harmoniserat sina webbplatser för att göra dem mer intuitiva och enklare för kunderna att använda. De har också lanserat nya online-verktyg och lösningar på nätet, samtidigt som de fortsätter att växa genom distributionskanaler via mellanhänder som mäklare och researrangörer, för att optimera den globala räckvidden för sitt erbjudande.